1. SUPPLY POSITIONING
1.1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΟΥ SUPPLY POSITIONING
Συνοπτικά η τεχνική του supply positioning καταλήγει στη τοποθέτηση των προμηθευόμενων αναγκών ενός οργανισμού σε ένα γράφημα δύο αξόνων, το οποίο αποτελείται από τέσσερα τεταρτημόρια (σχήμα 2)
Επιρροή & Προμηθευτικός Κίνδυνος
|
Υψηλού Κινδύνου
|
Κρίσιμα
|
Μη Κρίσιμα
|
Υψηλής Κερδοφορίας
|
Δαπάνη
|
Σχήμα 2 Supply Positioning
|
Επιρροή & Προμηθευτικός Κίνδυνος
|
Υψηλού Κινδύνου
|
Κρίσιμα
|
Μη Κρίσιμα
|
Υψηλής Κερδοφορίας
|
Δαπάνη
|
Σχήμα 2 Supply Positioning
|
Το κάθε τεταρτημόριο χαρακτηρίζεται από κάποια κοινά χαρακτηριστικά , κατά συνέπεια εάν ένα υλικό ή υπηρεσία ανήκει στο ίδιο τεταρτημόριο ακολουθείται η ίδια πολιτική και διαχείριση . Ο οριζόντιος άξονας αντιπροσωπεύει τη δαπάνη των προμηθευόμένων πόρων ενώ ο κάθετος αντιπροσωπεύει το συνδυασμό της επιρροής καθώς και το κίνδυνο που υπάρχει για το συγκεκριμένο προμηθευόμενο πόρο.
Το ζητήματα που προκύπτουν είναι τα ακόλουθα, ποια είναι τα όρια των τεταρτημορίων, πως υπολογίζεται η επιρροή του προμηθευτικού πόρου στα αποτελέσματα της κάθε εταιρείας και φυσικά ο τρόπος υπολογισμού του προμηθευτικού κινδύνου, είναι κρίσιμα σημεία.
Η δυσκολία έγγυται στη ποσοτικοποίηση των παραμέτρων δια το λόγο ότι δεν είναι κάτι άμεσα μετρήσιμα όπως για παράδειγμα το ύψος της δαπάνης. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα αν δεν υπολογιστεί σωστά η επιρροή του υλικού ή ο προμηθευτικός κίνδυνος ή δεν καθοριστούν σωστά τα όρια των τεταρτημορίων, τα υλικά ή υπηρεσίες είναι πιθανόν να τοποθετηθούν σε λάθος τεταρτημόριο, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα τη υιοθέτηση της μη κατάλληλης στρατηγικής.
1.2. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΤΟΥ SUPPLY POSITIONING
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η ολοκλήρωση της τεχνικής του supply positioning πραγματοποιείται σε δύο (2) φάσεις:
Στη φάση ένα (1) δημιουργείται ένα γράφημα δύο αξόνων , στο κάθετο άξονα αντιστοιχεί η επιρροή στα αποτελέσματα της εταιρίας για κάθε προμηθευόμενο πόρο ενώ στον οριζόντιο ο προμηθευτικός κίνδυνος, Στη συνέχεια αναλύεται ο προμηθευτικός κίνδυνος και η επιρροή στα αποτελέσματα. Οι συντεταγμένες αντιστοιχούν σε ένα σημείο του γραφήματος όπου αντιστοιχεί μία συγκεκριμένη βαθμολογία.
Στη δεύτερη (2) φάση, δημιουργείται ένα δεύτερο γράφημα δύο αξόνων , όπου ο κάθετος άξονας αντιπροσωπεύει το συνδυασμό της επιρροής και του προμηθευτικού κινδύνου, ενώ ο οριζόντιος άξονας αντιπροσωπεύει το ύψος της δαπάνης. Επομένως στον κάθετο άξονα τοποθετείται το αποτέλεσμα της πρώτης (1) φάσης, ενώ στον οριζόντιο η δαπάνη, κάτι το οποίο εύκολα προσδιορίζεται.
ΕΠΙΡΡΟΗ ΠΡΟΜΗΘΕΥΟΜΕΝΩΝ ΠΟΡΩΝ ΣΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ
Το κρίσιμο σημείο στην ανάπτυξη της τεχνικής του Supply Positioning αποτελεί ο καθορισμός της επιρροής των προμηθευόμενων πόρων στα αποτελέσματα της εταιρείας. Η υλοποίηση της συγκεκριμένης παραμέτρους δύναται να επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός ερωτηματολογίου το οποίο είναι ένα εργαλείο για τη μέτρηση της επιρροής του υλικού ή της υπηρεσίας στα αποτελέσματα της εταιρείας σχ3. Το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο αποτελείται από τους σημαντικότερους παράγοντες που συνδέονται με τα αποτελέσματα της εταιρείας. Στη συνέχεια θα πρέπει αυτοί οι παράγοντες να βαθμολογηθούν με βάση μια κλίμακα την οποία θα πρέπει να υιοθετήσουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της εργασίας και οι λόγοι είναι αυτονόητοι. Ο υπολογισμός των διαφόρων παραγόντων θα πρέπει να πραγματοποιείται από μία ομάδα ατόμων που θα έχουν εμπλοκή στην ολοκλήρωση της συγκεκριμένης προμήθειας
ΕΡΓΑΛΕΙΟ 1
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΥΛΙΚΟΥ/ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΣΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Υλικό / Υπηρεσία :…………………………………………….
Α
Βαρύτητα παραγόντων στην επιλογή υλικού
|
Β
Επιρροή του υλικού
(κλίμακα 0-8) στα αποτελέσματα
|
Γ
Βαθμός επιρροής
(Α Χ Β)
| |
Κόστος
Διεθνής τιμή
Τοπική τιμή
Κόστος Αποθέματος
Κόστος Δραστηριοτήτων
Συνολικό κόστος διαχείρισης
| |||
Ποιότητα
Ποιότητα προϊόντος
Ποιότητα Εξυπηρέτησης
Αξιοπιστία
| |||
Χρόνος
Μακροπρόθεσμες Συμφωνίες
Ευελιξία
Μικροί χρόνοι ανοχής
Όροι πληρωμής
| |||
Τεχνολογία
Θέση στην αγορά
Εξοπλισμός
Διαδικασίες
Καινοτομίες
Μελλοντικά σχέδια
Κλπ
| |||
ΣΥΝΟΛΟ
|
100%
|
ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΤΩΝ Γ/4
|
Σχήμα 3, ερωτηματολόγιο υπολογισμούς επιρροής στα αποτελέσματα
Οι παράγοντες που επιδρούν στα αποτελέσματα της επιχείρησης αναλύονται ως ακολούθως :
· Το συνολικό κόστος της συγκεκριμένης προμήθειας καθώς και το διαχειριστικό κόστος που απαιτείται. Η επιρροή στα αποτελέσματα της εταιρείας είναι ιδιαίτερα σημαντική δια το κόστος των προμηθευόμενων πόρων καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική και κατά συνέπεια την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας.
· Η ποιότητα είναι ένας κρίσιμος παράγοντας που η επίδρασή του στα αποτελέσματα της επιχείρησης είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ανάλογα φυσικά το είδος του υλικού, η ποιότητα έχει κάθε φορά άλλη σημαντικότητα. Εάν για παράδειγμα πρόκειται για γραφική ύλη η επίδραση της ποιότητας στα αποτελέσματα της εταιρείας είναι αμελητέα, σε άλλη περίπτωση εάν πρόκειται για κάποιο υλικό το οποίο λαμβάνει ενεργό συμμετοχή στο τελικό προϊόν η επίδραση στα αποτελέσματα της επιχείρησης είναι διαφορετική.
· Ο χρόνος είναι ένας παράγοντας ο οποίος επιδρά στα αποτελέσματα της εταιρείας ίσως σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με τους δύο προηγούμενους παράγοντες. Ενδέχεται ο χρόνος όπως και οι άλλοι παράγοντες να αλληλοεπηρεάζονται. Για παράδειγμα μεγάλος χρόνος παράδοσης είναι δυνατόν να οδηγήσει σε αυξημένο κόστος αποθέματος. Επίσης ο χρόνος εξόφλησης επιδρά στα αποτελέσματα, για παράδειγμα είναι διαφορετικό να πληρώνεις τα προμηθευόμενα υλικά άμεσα και τελείως διαφορετικό επί πιστώσει , η εξοικονόμηση χρημάτων που προκύπτει είναι ιδιαίτερα σημαντική.
· Η τεχνολογία είναι ένας παράγοντας του οποίου η επίδραση στα τελικά αποτελέσματα της εταιρείας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη κυρίως σε εταιρείες τεχνολογικά αναπτυγμένες και οι οποίες δραστηριοποιούνται σε νέες τεχνολογίες. Σε παραδοσιακές εταιρείες η τεχνολογία των προμηθευόμένων πόρων έχει λιγότερη σημαντικότητα.
Όπως αναφέραμε ο υπολογισμός της επιρροής θα πραγματοποιηθεί από ομάδα ατόμων, είτε διατμηματικά είτε εσωτερικά στο τμήμα προμηθειών, αλλά θα πρέπει οι εμπλεκόμενοι να έχουν εμπλοκή άμεση ή έμμεση με το συγκεκριμένο θέμα. Ο τρόπος βαθμολόγησης θα αναπτυχθεί σε επόμενη παράγραφο.
Στη συνέχεια θα αναπτυχθούν οι παράγοντες που επιδρούν στο κίνδυνο της προμήθειας.
ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΙΚΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ
Ο κίνδυνος που προκύπτει από τη συγκεκριμένη προμήθεια θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για το πως θα πρέπει να διαχειριστεί ο προμηθευόμενος πόρος. Όπως είναι φυσικό υπάρχουν κάποιοι παράγοντες που καθορίζουν το συγκεκριμένο κίνδυνο και αυτοί είναι γνωστοί ως οι 5 παράγοντες του Porter**, αυτοί απεικονίζονται με τη μορφή ερωτηματολογίου (σχήμα 4)
ΕΡΓΑΛΕΙΟ 2
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΥΛΙΚΟΥ/ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ
Υλικό / Υπηρεσία:…………………………………………….
Παράγοντες
|
ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ
(κλίμακα 0-8)
| |
Διαπραγματευτική ισχύς
|
αγοραστής προμηθευτής
0 1 2 3 4 5 6 7 8
| |
Υποκατάσταση
|
εύκολη δύσκολη
0 1 2 3 4 5 6 7 8
| |
Ανταγωνισμός
|
έντονος μικρός
0 1 2 3 4 5 6 7 8
| |
Εμπόδια
|
ασήμαντα σημαντικά
0 1 2 3 4 5 6 7 8
| |
ΑΘΡΟΙΣΜΑ
ΑΘΡΟΙΣΜΑ / 4
|
Σχήμα 4 ερωτηματολόγιο υπολογισμού προμηθευτικού κινδύνου
Στη συνέχεια θα αναλυθούν οι πέντε (5) παράγοντες του PORTER :
· Ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως αριθμός, μέγεθος προμηθευτών, συνθήκες αγοράς, πολιτική που ακολουθείται από τους προμηθευτές. Ο συγκεκριμένος παράγοντας καθορίζει σε βασικό σημείο τη πολιτική που θα ακολουθεί για τη συγκεκριμένη προμήθεια. Οι παράγοντες αυτοί είναι οι εξής :
o Ο αριθμός των προμηθευτών
o Η ανάπτυξη που υπάρχει στο συγκεκριμένο είδος
o Το κεφάλαιο που απαιτείται
o Δυνατότητα εναλλακτικών υλικών υπηρεσιών
o Οι υπάρχοντες προμηθευτές χρησιμοποιούν πλήρως την δυναμικότητά τους για να μας ικανοποιήσουν.
· Πιθανότητα εισόδου νέων προμηθευτών στην αγορά, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε και να το χρησιμοποιούμε στις διαπραγματεύσεις μας, εάν είναι πιθανή η είσοδος νέων προμηθευτών στην αγορά και έχουν τη δυνατότητα να μας προμηθεύουν τα συγκεκριμένα υλικά ή υπηρεσίες. Η πιθανότητα να εισέλθουν νέοι προμηθευτές, αυτό είναι δυνατόν να καθορισθεί με μια σειρά παραμέτρων που είναι οι εξής:
o Ο αριθμός των προμηθευτών που έχουν εισέλθει πρόσφατα στη συγκεκριμένη αγορά
o Οι κεφαλαιουχικές απαιτήσεις, μεγάλα κεφάλαια κίνησης
o Τεχνολογίες που απαιτεί το συγκεκριμένο είδος προμηθείας, όσο πιο απαιτητικές είναι τόσο πιο δύσκολο είναι η είσοδος νέων προμηθευτών
o Το κόστος για τη συγκεκριμένη προμήθεια
o Η τεχνογνωσία της αγορά για τη συγκεκριμένη προμήθεια
o Δυνατότητα κέρδους
o Δυνατότητα πρόσβασης και διανομείς στα σημεία που επιθυμεί ο αγοραστής, ο γεωγραφικός χώρος είναι ένα λεπτό σημείο που συχνά κρίνει την αγοραστική απόφαση.
· Υποκατάσταση των υλικών ή υπηρεσιών είναι ένας παράγοντας που καθορίζει τον ανταγωνισμό της αγοράς. Την υποκατάσταση των υλικών ή υπηρεσιών είναι δυνατόν να την κατανοήσουμε με τη χρήση των ακόλουθων ερωτήσεων :
o Υπάρχουν εναλλακτικά υλικά ή υπηρεσίες
o Συμβατές εναλλακτικές τεχνολογίες
o Το κόστος των συμβατών τεχνολογιών είναι ποιο υψηλό με το κόστος της τωρινής τεχνολογίας
o Ο βαθμός εξειδίκευσης που απαιτείται
· Διαπραγματευτική ισχύς του προμηθευτή, καθορίζει τη πολιτική που πρέπει να ακολουθεί εκ’ μέρους του αγοραστή. Το μέγεθος της διαπραγματευτικής ισχύς γίνεται κατανοητό με βάσει τις ακόλουθες ερωτήσεις:
o Ο αριθμός των υπάρχων προμηθευτών για τη συγκεκριμένη προμήθεια
o Ο όγκος προμηθείας
o Η πολυπλοκότητα της συγκεκριμένης προμήθειας
o Το κόστος αλλαγής
o Δυνατότητα καθετοποίησης προς τους πελάτες
· Διαπραγματευτική ισχύς των αγοραστών είναι ο τελευταίος από τους 5 παράγοντες του Porter, είναι σημαντικό να κατανοήσει ο αγοραστής την ισχύ του και κατά συνέπεια να ακολουθήσει τη κατάλληλη διαπραγματευτική στρατηγική. Το μέγεθος αυτού του παράγοντα είναι δυνατόν να υπολογισθεί με βάσει τις ακόλουθες ερωτήσεις:
o Το μέγεθος της ζήτησης
o Το κόστος αλλαγής του προμηθευτή
o Το είδος του υλικού πολύπλοκο, τυποποιημένο
o Αξιοπιστία των προμηθευτών
o Χαμηλό κέρδος
o Το κόστος άλλων αγορών (για το ίδιο υλικό /υπηρεσία)
ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΟΜΕΝΩΝ ΠΟΡΩΝ ΣΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Η μέτρηση της επιρροής των προμηθευόμενων πόρων στα αποτελέσματα της εταιρείας αναπτύσσεται ως ακολούθως:
Αρχικά προσδιορίζεται η βαρύτητα του κάθε παράγοντα ως ποσοστό του 100, ο ορισμός βαρυτήτων είναι διαφορετικός για κάθε προμηθευόμένο πόρο. Στη συνέχεια προχωράμε στη δεύτερη φάση με τη βαθμολόγηση του κάθε παράγοντα σε μια κλίμακα από το 0-8. Η συγκεκριμένη κλίμακα αναλύεται ως ακολούθως :
· 0-2 αντιστοιχούν οι παράγοντες που επιδρούν ελάχιστα στα αποτελέσματα της εταιρείας (Ε)
· 2-4 αντιστοιχούν οι παράγοντες που επιδρούν λίγο αλλά όχι ασήμαντα (Χ)
· 4-6 αντιστοιχούν οι παράγοντες που επιδρούν αρκετά σημαντικά στα
αποτελέσματα της εταιρείας (Α)
· 6-8 αντιστοιχούν οι παράγοντες που οι επίδρασή τους είναι ιδιαίτερα σημαντική
στα αποτελέσματα της εταιρείας (Υ)
Συμπληρώνοντας το σχετικό ερωτηματολόγιο καταλήγουμε σε ένα αριθμό που τοποθετείται στο κάθετο άξονα και ο οποίος αριθμός αντιστοιχεί σε κάποιο χαρακτηρισμό όπως έχουν αναπτυχθεί παραπάνω . Σκοπός δεν είναι δώσουμε την ακριβή βαθμολογία σε κάθε υλικό ή υπηρεσία για την επίδρασή του στα αποτελέσματα της εταιρείας αλλά να εντοπίσουμε σε ποια περιοχή αντιστοιχεί Ε,Χ,Α,Υ.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ
Η μέτρηση του κινδύνου που υφίσταται ο κάθε προμηθευόμενο πόρο βασίζεται σε μια κλίμακα από το 0-8 όπως πραγματοποιήσαμε προηγουμένως στον υπολογισμό της επιρροής. Ο κάθε παράγοντας βαθμολογείται από το 0-8 και το άθροισμα των 4 παραγόντων διαιρείται με το 4 (4 είναι οι παράγοντες) κατά αυτό το τρόπο έχουμε τη βαθμολογία για το κίνδυνο προμηθείας. Όπως στην επιρροή έτσι και στο κίνδυνο προμηθείας η βαθμολογία 0-8 αναλύεται ως εξής:
· 0-2 αντιστοιχεί σε ελάχιστο προμηθευτικό κίνδυνο (Ε)
· 2-4 αντιστοιχεί σε χαμηλό προμηθευτικό κίνδυνο (Χ)
· αντιστοιχεί σε προμηθευόμένους πόρους που αρκετά σημαντικό κίνδυνο προμηθείας (Α)
· αντιστοιχεί σε προμηθευόμενους πόρους που έχουν υψηλό κίνδυνο προμηθείας (Υ)
ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΣΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ & ΤΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΙΚΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
Ε2
|
Χ4
|
Α6
|
Υ8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
2
|
4
|
6
|
8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
Σχήμα 5 Συνδυασμός Προμηθευτικού Κινδύνου και Επιρροή στα Αποτελέσματα
|
Ε2
|
Χ4
|
Α6
|
Υ8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
2
|
4
|
6
|
8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
Ε2
|
Χ4
|
Α6
|
Υ8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
2
|
4
|
6
|
8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
Ε2
|
Χ4
|
Α6
|
Υ8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
2
|
4
|
6
|
8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
Ε2
|
Χ4
|
Α6
|
Υ8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
2
|
4
|
6
|
8
|
Ε2
|
Χ4
|
Α6
|
Υ8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
2
|
4
|
6
|
8
|
Ε
|
Χ
|
Α
|
Υ
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου